آخرین اخبار
کد مطلب: 80665
7 علت تعجب‌ آور افسردگي
تاریخ انتشار : 1393/06/22 14:44:06
نمایش : 1975

به گزارش سلام لردگان- افسردگي محرک‌هاي زيادي دارد: ضربه‌ روحي، مشکلات مالي، سوگ از دست دادن عزيزان و بيماري نمونه‌هايي از اين عوامل هستند. اگر افسرده هستيد و هيچ کدام از اين ها در مورد شما صدق نمي‌کند، تعيين دليل خاص براي افسردگي کمي دشوار است. در واقع، ممکن است افسردگي تان دليل خاص و مشخص نداشته باشد. در زير به برخي از علت‌هاي تعجب‌آور افسردگي اشاره مي‌کنيم.

1. هواي گرم تابستان
به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين، اختلال عاطفي فصلي بيشتر با افسردگي زمستاني شناخته شده است که افراد را تحت‌ تاثير قرار مي‌دهد. اما براي تعدادي از اين افراد، اين نوع افسردگي در تابستان اتفاق مي‌افتد. افسردگي هواي گرم زماني اتفاق مي‌افتد که بدن براي هماهنگ شدن با فصل جديد با تاخير وارد عمل مي شود. اين مي‌تواند به‌ خاطر عدم توازن در شيمي مغز و هورمون ملاتونين باشد.
2. دود کردن سيگار
خيلي وقت است دود کردن سيگار يکي از عوامل افسردکي معرفي شده است. افرادي که در معرض افسردگي قرار دارند بيشتر به دود کردن سيگار روي مي‌آورند. اما گفته مي‌شود نيکوتين بر فعاليت انتقال ‌دهنده‌هاي عصبي در مغز اثر مي‌گذارد و موجب بالا بردن سطح دوپامين و سروتونين (که مکانيزم عمل داروهاي ضدافسردگي نيز هست) مي‌شود. اين مي‌تواند ذات اعتيادآور دارو و تغييرات خلق‌ و خو که با آن همراه است و هم چنين اينکه چرا افسردگي با ترک سيگار همراه است را توضيح مي‌دهد. خودداري از کشيدن سيگار و ترک آن مي‌تواند به متوازن کردن مواد شيميايي مغز کمک کند.
3. بيماري تيروئيد
وقتي غده تيروئيد نتواند هورمون تيروئيد کافي توليد کند، به آن کم‌کاري تيروئيد گفته مي‌شود که افسردگي يکي از علائم اش است. اين هورمون چند کاره است اما يکي از مهمترين وظايف آن انتقال ‌دادن پيام هاي عصبي و تنظيم سطح سروتونين بدن است. اگر علائم جديدي از افسردگي را در خود مشاهده مي‌کنيد -مخصوصا اگر همراه با حساسيت به سرما، يبوست و خستگي باشد - بد نيست عملکرد تيروئيد تان را بررسي کنيد.
4. اختلالات خواب
تعجب آور نيست کمبود خواب مي‌تواند منجر به آسيب ‌پذيري شود اما مي‌تواند احتمال بروز افسردگي را نيز افزايش دهد. در يک تحقيق که در سال 2007 انجام گرفت مشخص شد وقتي شرکت ‌کننده‌هاي سالم تصاوير ناراحت‌ کننده مشاهده کردند، فعاليت مغزي شان بيشتر شد و بي خواب شدند. اين واکنش درست شبيه واکنشي است که افراد افسرده نشان مي دهند. اگر به اندازه کافي نخوابيد، وقت کافي براي استراحت کردن و ترميم شدن دوباره سلول‌هاي مغزي نداشته و مغز خوب کار نخواهد کرد و افسردگي نمايان مي شود.
5. فعاليت بيش از حد در فيس بوک
وقت زيادي را در اتاق هاي گفت و گو و وب سايت‌هاي اجتماعي مي‌گذرانيد؟ نتايج تحقيقات نشان مي‌دهند که فعاليت در اين اتاق ها و شبکه هاي اجتماعي مي‌تواند با افسردگي مرتبط باشد. معتادان به اينترنت با ارتباطات انساني واقعي در کشمکش هستند و معمولا نگاه شان به دنيا غير واقعي است. برخي متخصصين حتي آن را " افسردگي فيس بوکي " مي‌نامند. در يک تحقيق که در سال 2010 انجام گرفت، محققان دريافتند که حدود دو درصد از افراد بين 16 تا 51 سال بيش از اندازه در اينترنت حضور دارند و در معرض افسردگي قرار دارند.
6. اتمام برنامه تلويزيوني يا فيلم
وقتي چيز مهمي تمام مي‌شود، مثل يک برنامه تلويزيوني، فيلم يا بازسازي خانه، مي‌تواند در برخي افراد سبب ابتلا به افسردگي شود. در سال 2009 برخي طرفداران فيلم آواتار احساس افسردگي و حتي ميل به خودکشي داشتند، چون دنياي ساختگي فيلم واقعي نبوده است. واکنش مشابهي نيز در مورد تماشاگران فيلم هاي هري‌ پاتر نيز گزارش شده است.
7. محل زندگي
بحث بر سر اين که زندگي شهري بهتر است يا روستايي بحثي بي‌پايان است اما تحقيقات نشان داده افرادي که در شهر زندگي مي‌کنند تا 39 درصد بيشتر در معرض اختلالات روحي هستند تا آنها که در نواحي روستايي زندگي مي‌کنند. تحقيقي که در سال 2011 انجام گرفت، براي اين مسئله توضيح ارائه مي‌دهد: شهرنشينان در بخشي از مغز که اضطراب را تنظيم و تعديل مي‌کند فعاليت بيشتري دارند. مقدار بيشتر اضطراب مي‌تواند موجب اختلالات رواني شود. ميزان افسردگي در کشورها و شهرهاي مختلف نيز متفاوت است. افسردگي در برخي کشورها شايع‌تر است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس